همه چیز درمورد صدای دزدگیر ماشین

همه چیز درمورد صدای دزدگیر ماشین

آژیر دزدگیر همان وسیله‌ایست که با ایجاد صدای بلند هم سارق را می‌ترساند و هم مالک را از وجود خطر حوالی خودرو آگاه می‌کند. آژیر را می‌توان به عنوان مهم‌ترین قسمت هر دزدگیر در جلوگیری از سرقت خودرو دانست. اما تا به حال آنگونه که باید و شاید به آن اهمیت داده نشده است. آیا تا به الان متوجه تفاوت صدای دزدگیر ماشین‌ موجود در خیابان شده‌اید اصولا در هنگام خرید عمده دزدگیر ماشین به این نکته توجه می‌شود؟ شاید شما هم مانند بسیاری از مردم فکر می‌کنید که دزدگیرهای ماشین همه یک صدا دارند؟ باید بدانید که دزدگیرهای خودرو به دلیل تفاوت در نوع آژیری که بر روی آن نصب شده است، دارای صداهای مختلف هستند.

اگر در زمینه صدای دزدگیر ماشین اطلاعات خاصی ندارید، نگران نباشید. با ما تا انتهای این مقاله از استیلاک همراه باشید، قول می‌دهیم که شما را با صفر تا صد آن آشنا کنیم.

انواع صدای دزدگیر ماشین

دزدگیرهای موجود در بازار عموما با چند نوع آژیر به بازار عرضه می‌شوند. از جمله مهم‌ترین انواع آژیرهای دزدگیر می‌توان به آژیر ساده، چند صدا، ملودی، بکاپ و آژیر سخنگو اشاره کرد.

1- صدای دزدگیر ماشین با آژیر ساده و سخنگو

این نوع از آژیرهای دزدگیر همان‌طور که از نامشان مشخص است، تنها توانایی پخش یک نوع صدا را دارند. بیشتر دزدگیرهای موجود در بازار به این نوع از آژیر مجهز شده‌اند. همین موضوع نیز سبب شده است تا بسیاری از مردم گمان کنند که صدای دزدگیر ماشین‌ها هیچ فرقی با هم ندارند. آژیر سخنگو نوعی آژیر ساده است که توانایی سخن گفتن دارد.

2- آژیر شش صداعه

این نوع از آژیرها به جای یک صدا، شش صدا دارند. این نوع آژیر صداهای مختلف را به‌طور دوره‌ای پخش می‌کند.

3- صدای دزدگیر ماشین با آژیر ملودی

این نوع از آژیرها به کاربر این امکان را می‌دهد که ملودی یا آهنگ مورد نظر خود را برای آژیر دزدگیر تنظیم کند. معمولا دزدگیرها با آژیر ملودی به بازار عرضه نمی‌شوند. بلکه شما باید این محصول را جداگانه خریداری و آن را به جای آژیر ساده‌ای که همراه با دزدگیر وجود دارد، نصب کنید. این نوع از آژیرها بسیار جذابند و معمولا مورد توجه جوانانی که عاشق اسپورت کردن ماشین خود هستند، قرار می‌گیرند.

4- آژیر بکاپ (Backup)

این نوع از آژیرها صدایی شبیه به آژیرهای ساده یا شش صداعه دارند. با این تفاوت که آژیر بکاپ به یک باتری داخلی مجهز شده است تا اگر سارق موفق به قطع کردن سیم آژیر شد، بدون نیاز به باتری خودرو برای مدت زمان طولانی آژیر بکشد. معمولا برای بالا بردن کارایی دزدگیر از این نوع آژیرها استفاده می‌شود.

در هنگام خرید آژیر دزدگیر ماشین باید به چه مواردی توجه کرد؟

آژیر ماشین وسیله‌ای نیست که شما هر ساله بخواهید به دنبال خرید آن باشید. همین موضوع سبب شده است تا اطلاعات افراد در خصوص این محصول بسیار کم باشد. بنابراین در هنگام خرید نمی‌دانند که باید به چه نکاتی توجه کنند. مهم‌ترین نکات در هنگام خرید آژیر دزدگیر ماشین عبارتند از:

  1. تعیین کننده بلندی صدای دزدگیر ماشین شما، میزان صدای آژیر دزدگیر است. پس مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام خرید آژیر باید به آن توجه ‌کنید، قدرت و بلندی صدای آن است. این صدا باید کاملا رسا و بلند باشد تا شما در هنگام بروز حادثه و مشکل به خوبی آن را بشنوید و متوجه بروز مشکل شوید.
  2. تا حالا با صدای یک دزدگیر ماشین بد موقع خودرو از خواب پریده‌اید؟ عکس‌العمل شما در این جور مواقع چیست؟ سرتان را از پنجره بیرون می‌آورید و ناسزا می‌گویید؟ اگرچه بلندی آژیر دزدگیر ماشین یک فاکتور بسیار مهم در هنگام خرید به شمار می‌رود. اما در هنگام خرید توجه کنید که میزان صدای دزدگیر شما قابل تنظیم باشد. گاهی اوقات بلند بودن بیش از حد صدای دزدگیر باعث ایجاد مزاحمت برای اهالی و همسایه‌ها خواهد شد.
  3. توان مصرفی آژیر باید به گونه‌ای باشد که هیچ آسیبی به باتری خودرو وارد نکند. برخی از آژیرها وجود دارند که نصب آن‌ها بر روی خودرو بلافاصله باتری شما را با مشکل مواجه خواهند کرد.
  4. در هنگام خرید به برند تولید کننده آژیر توجه کنید. معمولا آژیرهای بی‌کیفیت بعد از مدتی خراب می‌شوند و یک هزینه خرید مجدد را روی دست شما می‌گذارند. این در حالیست که آژیرهای بی‌کیفیت می‌توانند به باتری خودروی شما نیز آسیب جدی وارد کنند.

مهمترین دلایل قطع شدن صدای دزدگیر ماشین

قطع شدن صدای آژیر به منزله از دست رفتن کارایی دزدگیر در محافظت از خودرو است. یک دزدگیر بدون صدا دقیقا مانند یک زنبور بدون عسل است که هیچ سودی ندارد. دلایل بسیار زیادی برای قطع شدن صدای دزدگیر ماشین وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این دلایل اشاره شده است.

1- قطع شدن صدای دزدگیر ماشین به دلیل مشکلات سیم‌کشی

حتما می‌دانید که در هنگام نصب دزدگیر از کیت اصلی دزدگیر یک سیم به آژیر آن وصل می‌شود. هر مشکلی که برای این سیم به وجود آید، باعث قطع شدن صدای آژیر دزدگیر می‌شود. این سیم می‌تواند به هر دلیلی مانند سیم‌کشی اشتباه، قطع شدن سیم و .. رخ دهد. اگر آژیر دزدگیر شما بدون هیچ دلیلی قطع شد، به شما توصیه می‌کنیم که به یک نصاب ماهر مراجعه کنید و از او بخواهید که مشکل را بررسی کند.

2- قطع شدن آژیر دزدگیر ماشین به خاطر باتری

آژیر دزدگیر زمانی می‌تواند به صدا درآید که منبع تغذیه مناسبی داشته باشد. یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها در هنگام قطع شدن صدای دزدگیر ماشین، وجود مشکل در باتری آن است. همیشه باتری خودروی خود را چک کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

3- مشکل در کیت اصلی دزدگیر

اگر علت کار نکردن آژیر دزدگیر شما دو مورد بالا نباشد به احتمال زیاد مشکل در کیت اصلی دزدگیر است. بررسی کیت اصلی دزدگیر کار ساده‌ای نیست و باید آن را به متخصصان و تکنسین‌های نصب دزدگیر بسپارید. اگر دزدگیر شما پشتیبانی و گارانتی دارد با آن تماس بگیرد و مشکل را مطرح کنید.

صدای دزدگیر ماشین و آژیر زدن بی مورد

دلایل آژیر زدن بدون مورد دزدگیر

تا اینجای مقاله در خصوص صدای دزدگیر و علت قطع شدن آن صحبت کردیم. اما گاهی اوقات دزدگیرها بدون دلیل آژیر می‌کشند. از جمله مهم‌ترین دلایل آژیر کشیدن بدون علت دزدگیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. گاهی اوقات باتری شما دچار مشکل شده و همین موضوع باعث ایجاد اختلال در عملکرد دزدگیر می‌شود. بعد از آژیر کشیدن بدون دلیل بهتر است اول از سلامت باتری خود مطمئن شوید. سپس به سراغ بررسی موارد زیر بروید.
  2. بیشتر دزدگیرهای موجود در بازار با سنسور شاسی کاپوت به بازار عرضه می‌شوند. این سنسور وظیفه دارد تا باز یا بسته بودن درب کاپوت را تشخیص دهد. گاهی اوقات به دلیل کثیفی، نصب اشتباه یا خراب شدن، این سنسور سیگنال‌های اشتباه به کیت اصلی دزدگیر ارسال می‌کند. همین مسئله باعث به صدا درآمدن آژیر دزدگیر ماشین بدون هیچ دلیلی می‌شود.
  3. شوک سنسور، اصلی‌ترین سنسور دزدگیر است. این سنسور است که ضربه‌های وارد شده به خودرو را تشخیص می‌دهد. از سرقت خودروی شما جلوگیری می‌کند. اگر میزان حساسیت شوک سنسور بیش از اندازه زیاد باشد، هر ضربه کوچک (مانند پریدن یک گربه روی خودرو، رد شدن یک خودرو با سرعت زیاد از کنار خودروی شما و ..) می‌تواند توسط دزدگیر خطر تشخیص داده و به دنبال آن صدای آژیر دزدگیر بلند شود.

سخن پایانی

در این مقاله به‌ طور کامل در خصوص صدای دزدگیر ماشین صحبت کردیم. معمولا مشکلاتی که برای دزدگیرها به وجود می‌آید به دلیل بی‌کیفیت بودن آن‌ها است. اگر می‌خواهید به هیچ کدام از مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، برنخورید به شما توصیه می‌کنیم که از همان ابتدای کار یک دزدگیر بسیار باکیفیت از استیلاک خریداری کنید. دزدگیرهای استیلاک از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش به مشتری تحویل داده می‌شوند.