آموزش نصب دزدگیر ماشین در چند قدم ساده

آموزش نصب دزدگیر ماشین در چند قدم ساده

دزدگیرها از جمله مهمترین وسایل در بالا بردن ایمنی و امنیت خودرو به شمار می‌روند. همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از افراد برای جبران نقص‌های ایمنی خودروی خود به سراغ استفاده از دزدگیر ماشین بروند. برای اطلاع از قیمت عمده دزدگیر ماشین با کارشناسان استیلاک در تماس باشید. نصب دزدگیر ماشین کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست اما نیاز به آموزش و مهارت‌های خاص دارد. نصب دزدگیرها تقریبا روشی مشابه با یکدیگر دارند. از این رو شما با یاد گرفتن روش نصب یک دزدگیر می‌توانید سایر دزدگیرها را نیز نصب کنید.

با توجه به اینکه بسیاری از شما همراهان عزیز از ما روش نصب دزدگیر خودرو را پرسیده بودید. در این مقاله از استیلاک تصمیم گرفتیم که در خصوص روش نصب دزدگیر صحبت کنیم و آموزش نصب دزدگیر ماشین را از صفر تا صد به شما ارائه دهیم همانطور که در مقالات قبلی آموزش نصب ردیاب خودرو را برایتان شرح دادیم.

پیش نیازهای نصب دزدگیر ماشین

دزدگیرها یک سیستم امنیتی هستند که باید به درستی در کنار سایر اجزای موجود در خودرو کار کنند. هر دزدگیر از چند بخش اصلی پنل مرکزی، آژیر، سیم‌ها و حسگر تشکیل شده است. این اجزا با یکدیگر به‌ طور مرتب در تعامل هستند و امنیت خودرو از تعامل این اجزا با یکدیگر تامین می‌شود. قبل از اینکه به سراغ آموزش نصب دزدگیر ماشین برویم، مهم است که شما با یک سری پیش نیازهای انجام این کار آشنا باشید.

  • آشنایی با اجزای دزدگیر از پیش نیازهای آموزش نصب دزدگیر ماشین

یکی از پیش نیازهای بسیار مهم آموزش نصب دزدگیر ماشین، آشنایی با اجزای تشکیل دهنده دزدگیر خودرو است. هر دزدگیر از اجزای مختلفی تشکیل شده است که وجود اختلال در عملکرد هر کدام از این اجزا منجر به مختل شدن سیستم دزدگیر می‌شود. مهمترین اجزای تشکیل دهنده دزدگیر خودرو عبارتند از:

کیت اصلی دزدگیر:

این قسمت در واقع مغز متفکر سیستم دزدگیر است که دیگر قطعات را زیر کنترل خود دارد. در صورت خراب شدن کیت اصلی دزدگیر قطعات دیگر آن قادر به کار کردن نیستند و عملا دزدگیر شما از کار خواهد افتاد. تمامی سنسورها و خروجی‌های دزدگیر به کیت اصلی متصل می‌شوند.

ریموت دزدگیر:

ریموت به شما این اجازه را می‌دهد تا کارهای مختلف مانند باز و بسته کردن درب، قطع آژیر و .. را انجام دهید.

شوک سنسور:

این سنسورها در بدنه خودرو کار گذاشته و به ضربه یا شوک‌های ناگهانی که به خودرو وارد می‌شوند، واکنش نشان می‌دهند. در صورت وارد شدن ضربه یا شوک به خودرو، سیگنال‌ها توسط این سنسور دریافت و به کیت اصلی دزدگیر منتقل می‌شوند.

ال ای دی:

در دزدگیرها یک قطعه به نام نمایشگر ال ای دی وجود دارد. این نمایشگر در کنار شیشه اتومبیل نصب می‌شود و در صورتی ‌که دزدگیر خودرو فعال باشد، شروع به چشمک زدن می‌کند. هدف از وجود این ال‌ای‌دی آگاه کردن سارق از نصب بودن دزدگیر بر روی خودرو است. معمولا سارقان خودرو به محض مشاهده این چراغ بیخیال شده و قید سرقت آن را می‌زنند.

آژیر:

آژیر یکی از مهمترین اجزای دزدگیر است، این قطعه به محض قرار گرفتن خودرو در خطر سرقت، شروع به ایجاد صداهای بلند می‌کند. این صدای بلند هم سارق را می‌ترساند و هم مالک خودرو را از موضوع آگاه می‌کند.

سایر اجزای دزدگیر:

از دیگر اجزای دزدگیر خودرو می‌توان به پمپ صندوق پران، رله باکس، آنتن، پاور ویندوز و .. اشاره کرد.

  • آشنایی با انواع سیم‌های دزدگیر

آشنایی با انواع سیم‌های دزدگیر

دومین پیش نیاز از آموزش نصب دزدگیر ماشین، آشنایی با انواع سیم‌های دزدگیر است. دزدگیر سیم‌های بسیار زیادی دارد که برای نصب باید با تک به تک آن‌ها آشنا باشید. سیم‌های دزدگیر خودرو عبارتند از:

سیم برق اصلی دزدگیر:

برای اینکه دزدگیر بتواند کار کند به برق 12 ولت نیاز دارد. برای تامین برق سیستم دزدگیر دو عدد سیم قرمز (به فیوز + وصل می‌شود) و سیم مشکی (به بدنه متصل می‌شود) درون باکس دزدگیر قرار گرفته است. برق مورد نیاز برای این سیم و فیوز تعبیه شده آن از برق BAT سوئیچ گرفته می‌شود. مقدار آمپر فیوز معمولا روی 20 الی 30 آمپر است. در نقشه دزدگیر سیم قرمز با حروف مختلفی مانند input، BAT و +12 مشخص شده و سیم مشکی نیز با علامت Ground یا بدنه قابل تشخیص است.

سیم راهنما:

این سیم جزو سیم‌های خروجی است و باید به دسته سیم‌های راهنمای خودرو متصل شود. اگر دزدگیری که خریداری کرده‌اید، دو عدد سیم هم رنگ داشته باشد. یکی از این سیم‌ها مربوط به راهنمای سمت چپ و دیگری مربوط به راهنمای سمت راست است. اما اگر دزدگیر شما تنها یک سیم دارد، این سیم باید با استفاده از دیود 4007 به سیم دسته راهنما متصل شود.

سیم حسگر ACC دزدگیر:

این سیم زمان نصب دزدگیر به فیش ACC وصل می‌شود. وظیفه این سیم قطع کردن مدار دزدگیر، هنگام روشن شدن خودرو است. ممکن است این سیم در برخی از دزدگیرها با نام IGN نشان داده شده باشد. این سیم معمولا به سیم آنتی کارجک مجهز است. این سیستم زمانی ‌که یک شخص به‌ طور غیر مجاز خودروی شما را روشن کرده باشد به شما این اجازه را می‌دهد تا از راه دور خودروی خود را خاموش کنید.

سیم‌های لادری:

دو عدد سیم در دزدگیر برای لای درب در نظر گرفته شده است. سیم لادری منفی را با علامت (-) و سیم لادری مثبت هم با علامت (+) شناخته می‌شوند. در صورتی ‌که یک شخص به‌ طور غیر مجاز درب خودروی شما را باز کند، این سیم‌ها فرکانسی به کیت اصلی ارسال و آژیر را فعال می‌کنند.

سیم صندوق پران:

صندوق پران یکی از مهمترین قابلیت‌های دزدگیرهای امروزی است. در بیشتر دزدگیرها سیم صندوق پران با علامت Trunk open وجود دارد. اما در برخی از دزدگیرها ممکن است این سیم وجود نداشته باشد و در نقشه سیم‌کشی دزدگیر از سیمی با علامت 25ɵmA- استفاده شده باشد.

سیم‌های قفل مرکزی:

سیمی که برق مثبت دریافت می‌کند و سبب بسته شدن درب‌ها به وسیله الکتروموتور می‌شود، سیم قفل مرکزی نام دارد. در دزدگیرها 6 سیم مربوط به سیم قفل مرکزی وجود دارد. هر کدام از این سیم‌ها در دسته‌های 3تایی به یک رله در داخل کنترل یونیت دزدگیر وصل می‌شوند. این دو دسته 3تایی از سیم‌ها رنگ‌های مشابه دارند. برای مثال اگر یکی از دسته‌ها قرمز، سبز و سفید باشد، دسته دیگری نیز دقیقا به همین رنگ است. با این تفاوت که با استفاده از یک رنگ دیگر خط‌‌دار می‌شوند.

آشنایی با اصطلاحات دزدگیر از مراحل آموزش نصب دزدگیر ماشین

برای اینکه بتوانید نصب یک دزدگیر را به‌ طور کامل و به درستی انجام دهید، واجب است که با اصطلاحات به کار رفته شده در نقشه نصب دزدگیر آشنا باشید. در این مرحله از آموزش نصب دزدگیر ماشین شما را به‌ طور کامل با مفهوم اصطلاحات نوشته شده بر روی دزدگیر آشنا می‌کنیم. اصطلاحات نقشه دزدگیر ماشین عبارتند از:

*‌ توجه داشته باشید که برای برخی از مفاهیم ممکن است، چند اصطلاح وجود داشته باشد. ما سعی کرده‌ایم به تمامی اصطلاحاتی که برای مفاهیم به کار می‌رود، اشاره کنیم.

  1. منبع تغذیه یا باتری: source، batt، battery و power
  2. سمت مثبت باتری (+):positive، gostant12 و +V
  3. سمت منفی باتری (-):GND، negative و chassis
  4. کاپوت: hood
  5. صندوق عقب: trunk
  6. صندوق پران: trunk opener و release
  7. شاسی فشاری: pin switch
  8. شاسی فشاری یا کلید لادری (-): door pin Switch (-)
  9. شاسی فشاری یا کلید لادری (+): door pin Switch (+)
  10. فلاشر: parking light، hazard، light و signal (+)
  11. سیم: wire
  12. برق سوئیچ (پله اول): ACC
  13. آژیر: siren
  14. غیر فعال یا قطع کردن: cut، interrupt، kill و disable
  15. بوق: horn
  16. شوک سنسور یا سنسور حسگر ضربه: shock sensor
  17. شاسی ریست: reset و over-ride
  18. قفل مرکزی: central lock
  19. آنتن (گیرنده و فرستنده): Antenna و ANT
  20. ترمز: Brake
  21. ترمز دستی: hand Brake
  22. تحریک: Trigger
  23. پیجر: pager و beeper

آموزش نصب دزدگیر ماشین

  • آشنایی با استانداردهای رنگ بندی در دزدگیر

سیم‌های دزدگیر دارای رنگ‌های مختلف هستند، که عبارتند از:

  1. سیم قرمز: برق
  2. سیم سیاه: بدنه
  3. سیم قهوه‌ای: راهنما
  4. سیم سفید: ACC
  5. سیم زرد نازک: cutoff (البته در برخی از مدل‌ها از این سیم برای پاور ویندوز استفاده می‌شود)
  6. سیم بنفش: در برخی از مدل‌ها برای راهنما و برخی دیگر برای کات اف
  7. سیم نارنجی نازک: ترمز پایی
  8. آبی خط سفید: تحریک
  9. سبز و طوسی: لادری و کاپوت
  10. زرد – زرد، سفید – نارنجی و نارنجی – سفید: سیم‌های مربوط به قفل مرکزی هستند.

آموزش نصب دزدگیر ماشین

قدم اول آموزش نصب دزدگیر ماشین، بررسی سلامت قفل‌ها

قبل از اینکه به سراغ نصب دزدگیر بروید باید از سلامت و صحت عملکرد قفل‌های خودروی خود مطمئن شوید. اگر درب‌های خودروی شما به خوبی کار نکند، بعد از نصب دزدگیر، باز شدن درب توسط سارق از سوی سیستم نیز تشخیص داده نمی‌شود. بنابراین آژیر دزدگیر به صدا در نخواهد آمد. پس مهم است که شما قبل از شروع آموزش نصب دزدگیر ماشین از صحت عملکرد قفل‌های خودروی خود مطمئن شوید.

قدم دوم پیدا کردن یک محل مناسب برای نصب

یکی از مهمترین مراحل آموزش نصب دزدگیر ماشین، پیدا کردن یک محل مناسب برای نصب و قراردادن کیت اصلی دزدگیر است. یکی از بهترین مکان‌ها برای نصب کیت اصلی دزدگیر، پنل زیر فرمان است. مزایای آن عبارتند از:

  1. با برداشتن پنل زیر فرمان شما به سوکت‌ها و فیوزهای خودرو دسترسی خواهید داشت و از همان‌ جا هم می‌توانید کارهای نصب و راه‌اندازی دزدگیر خود را انجام دهید.
  2. حتما شما هم شنیده‌اید که سارقان به راحتی می‌توانند دزدگیر خودروی شما را از کار بیاندازند. اما اگر کیت اصلی خودرو در مکانی قرار داشته باشد که پیدا کردن آن برای سارق سخت باشد، باز هم می‌تواند آن را به راحتی از کار بیاندازد؟ قطعا پاسخ ما به این سوال خیر است.

قدم سوم آموزش نصب دزدگیر ماشین، رد کردن سیم‌ها

اکنون که کیت اصلی دزدگیر را در یک قسمت مناسب (پنل زیری فرمان) نصب کرده‌اید، باید به سراغ رد کردن سیم‌ها از درون کابین خودرو به سمت موتور بروید. این سیم‌ها برای اتصال برق و آژیر اعلام سرقت بسیار مهم هستند.

قدم چهارم، نصب آژیر دزدگیر

یکی از مهمترین مراحل در آموزش نصب دزدگیر ماشین، نصب آژیر است. شما باید آژیر اعلام سرقت دزدگیر خودرو را داخل کاپوت و روی دیواره مابین محفظه موتور و کابین نصب کنید. البته نصب آژیر دزدگیر در این محل الزامی نیست و شما می‌توانید آن را در هرجایی که دوست داشته باشید، نصب کنید. تنها یک نکته را به یاد داشته باشید که آژیرها ضد آب نیستند و باید در محلی نصب شوند که به هیچ عنوان با آب برخورد نداشته باشند.

قدم پنجم آموزش نصب دزدگیر ماشین، نصب ال‌ای‌دی

در بالا اشاره کردیم که چراغ ال‌ای‌دی فعال بودن دزدگیر خودرو را نشان می‌دهد. هدف از نصب این ال‌ای‌دی آگاه کردن سارق از وجود دزدگیر و پشیمان کردن او است. پس باید این چراغ را در جایی نصب کنید که جلوی چشم و به راحتی قابل مشاهده باشد. معمولا بهترین مکان برای نصب ال‌ای‌دی نصب آن بر روی داشبورد یا پشت شیشه اتومبیل است.

ششمین قدم، نصب آنتن دزدگیر

با نصب یک آنتن بر روی دزدگیر شما می‌توانید شعاع محدوده پوششی ریموت را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهید. برای اینکه بتوانید به شکل بهتری از دزدگیر استفاده کنید و بازدهی آن را افزایش دهید به شما توصیه می‌کنیم که آنتن را در جای مناسبی نصب کنید.

قدم هفتم آموزش نصب دزدگیر ماشین، متصل کردن سنسورها

شما باید سنسورهای دزدگیر را به سیم‌های نشانگر باز و بسته بودن درب اتومبیل وصل کنید. در هنگام نصب این سیم‌ها، شما باید نهایت دقت را به خرج دهید تا در هنگام وصل کردن سنسورها مشکلی برای سیستم برقی خودروی خود به وجود نیاورید. این مرحله از آموزش نصب دزدگیر ماشین را می‌توان به عنوان مهمترین و حساس‌ترین بخش از نصب آن دانست.

قدم هشتم نصب دزدگیر، وصل کردن سیم باتری

در این مرحله از آموزش نصب دزدگیر ماشین به سراغ وصل کردن سیم اصلی دزدگیر می‌رویم. توجه داشته باشید که سیم اصلی دزدگیر باید به‌ طور مستقیم به باتری خودرو متصل شود. دلیل این کار هم این است که در هنگام خاموش بودن خودرو باز هم دزدگیر بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. عملکرد باتری تاثیر بسیار زیادی در صحت کارکرد دزدگیر دارد. اگر باتری خودروی شما ضعیف باشد به احتمال زیاد دزدگیر خودروی شما کار نخواهد کرد. پس قبل از نصب حتما از سلامت باتری خود مطمئن شوید.

آخرین قدم از آموزش نصب دزدگیر ماشین، قرار دادن پنل‌ها

در آخرین مرحله از آموزش نصب دزدگیر ماشین شما باید پنل‌هایی که برای نصب دزدگیر خودرو از جای خود برداشته‌اید را سر جای خود قرار دهید.

نصب دزدگیر ماشین

سخن پایانی:

خودرو در سال‌های اخیر افزایش قیمت بسیار زیادی را تجربه کرده است. ابزارهای بسیار زیادی برای محافظت از خودرو وجود دارد که دزدگیر یکی از بهترین آن‌ها است. به همین دلیل بسیاری از افراد به سراغ خرید آن برای افزایش امنیت خودروی خود می‌روند. بسیاری از افراد برای کاهش هزینه‌های خرید دزدگیر می‌خواهند شخصا برای نصب دزدگیر اقدام کنند. به این افراد گوشزد می‌کنیم که نصب دزدگیر کار تخصصی است و هر کسی قادر به انجام آن نیست. اگر احساس می‌کنید که این توانایی را ندارید، بیخیال نصب دزدگیر شوید و از یک متخصص بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد.

ما در این مقاله با آموزش نصب دزدگیر ماشین به شما مراحل مختلف انجام این کار را نشان دادیم تا در صورت تمایل این کار را خودتان انجام دهید. به هر حال اگر در طول مراحل نصب دزدگیر خودرو با مشکل روبه‌رو شدید، می‌توانید با کارشناس‌های ما در استیلاک تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید به شما در نصب دزدگیر و رفع مشکلات به‌ وجود آمده کمک کنند.